Cairns, Kuranda en The Great Barrier Reef - Reisverslag uit Cairns, Australië van Peter, Josijn, Lise en Silke Hulten - WaarBenJij.nu Cairns, Kuranda en The Great Barrier Reef - Reisverslag uit Cairns, Australië van Peter, Josijn, Lise en Silke Hulten - WaarBenJij.nu

Cairns, Kuranda en The Great Barrier Reef

Door: Peter en Josijn

Blijf op de hoogte en volg Peter, Josijn, Lise en Silke

29 Juli 2015 | Australië, Cairns

Eindelijk weer een berichtje van ons. Een hele tijd hebben we geen internet gehad (je bent in de outback of je bent het niet) en die keren dat we wel internet hadden waren we er meteen doorheen omdat de laptop updates begon te downloaden in de achtergrond. Dank je Microsoft, zo is onze 100MB limiet er zo doorheen.
Foto’s zal wel pas weer in Nederland worden, maar wat hebben we mooie foto’s!

We waren in Cape Tribulation gebleven, vanuit daar gingen we weer terug in zuidelijke richting.
Via een ijssalon, waar ze heerlijk eigen gemaakt ijs met de meest aparte smaken verkochten (Black Sapote anyone?) en waar we uiteraard niet voorbij konden gaan zonder te stoppen, de pont over de Daintree River en een lunch in Port Douglas, kwamen we aan op camping Coconut in Cairns. Deze keer wel een luxe camping met allerlei faciliteiten voor de kinderen, zwembaden een soort van waterspeeltuin, luchttrampolines, speeltuin, een treintje etc. Er was zelfs een gratis pannenkoekenontbijt, hahaha!

De omgeving van Cairns is super mooi. Tropisch begroeide groene heuvels aan een prachtige zee. In Cairns zelf is niet heel veel te beleven, maar met z’n lange boulevard met (water) speeltuinen en informatieborden en alle restaurantjes prima om een dagje rond te slenteren. Prima omgeving om ons een aantal daagjes te vermaken dus. Cairns deed ons wat kneuteriger en armer aan dan Sydney en Brisbane. Geen hoogbouw, veel Aboriginals die er niet uitzien alsof ze het heel breed hebben.

Kuranda was een van de plekken waar we een dagje naar toe zijn gegaan. Met een 110 jaar oude trein door de met jungle begroeide bergen, langs watervallen en met prachtige vergezichten reden we naar Kuranda. Een erg toeristisch dorpje in de Tableland mountains waar van alles te doen is. Zo zijn we er naar een vlindertuin geweest. De kinderen vonden de vele vlinders in allerlei soorten en maten prachtig. Zelfs toen ze Lise’s haar en speldje tot nieuwe hangplek hadden uitgeroepen vonden ze het nog steeds leuk! Ook nog een mooie wandeling gemaakt door de bossen langs een stuwmeer. De terugweg naar Cairns was een stuk sneller per Skyrail boven de bomen. Je kon super ver weg kijken.

En ook het Great Barrier Reef mag natuurlijk niet ontbreken als je hier bent. Dus boekten we een tripje naar Green Island. Per boot voeren we er in een kleine 1,5 uur heen. Dat was precies 1,5 uur te lang voor ons alle vier! Best een sport om zelf niet te gaan spugen als je zwalkend over een boot rent met 20 kilo kind op je arm om de wc te halen zodat zij niet ook nog over zichzelf of jou heen kotst, zoals junior al bij Peter had gedaan, die inmiddels zelf ook een sprintje moest trekken! Groen en geel kwamen we aan op Green Island en moesten we allemaal even bijkomen (Dat ging uitstekend op het parelwitte strand), voordat we ons weer in de semisubmarine boot begaven. Een boot met aan beide zijkanten helemaal glas en waarbij je dus onder water zit. De kinderen waren dol enthousiast bij het zien van al die tropische vissen en zeeschildpadden. En vooral Lise had echt goed door dat het dit keer geen aquarium was waar ze naar keek, maar echte natuur. Super mooi! Nadat we wat vervelende Chinezen van Lise hadden afgeschud die maar foto’s van haar bleven maken, zijn we gaan snorkelen. Super gaaf! Wat een andere wereld onder water. Koraal en schelpen in allerlei verschillende vormen en kleuren, papegaaivissen en zelfs een pijlstaartrog vlak langs Lise op. Wat een ervaring weer! Gelukkig verliep de terugweg op de boot stukken beter. En zo konden we terug in de haven van Cairns genieten van een heerlijk gegrild stukje kangoeroe en krokodil.

Nu ik dit eindelijk kan posten lijkt het alweer zo ver weg. Inmiddels zijn we in Kakadu nationaal park wat ook erg gaaf is. Maar daarover de volgende keer meer. Nu is het tijd voor een potje Skipbo!

• 14 Augustus 2015 - 07:26

Babs:

Wat fijn weer iets van jullie te horen, vroeg me al af hoe het met jullie ging. Klinkt fantastisch jullie avonturen en die zeebenen... Ach helaas zijn die jullie niet gegund. Veel plezier verder! Liefs, Babs

• 14 Augustus 2015 - 08:34

Daphne:

Ooo wat maken jullie veel gaafs mee zeg! Superleuk om te lezen al die avonturen. En Laura blijft maar vragen wnneer Lise terugkomt enmof ze in Italië net zo blond is georden als Lise

• 14 Augustus 2015 - 08:45

Patrick:

Een avontuur op zo'n boot, ik zie het helemaal voor me, 1 1/2 uur is LANG, zeker als je groen aan het worden bent! Na een dergelijke ervaring sla ik boot tochtjes over, goed om te horen dat de terugweg voor iedereen beter is verlopen! Op naar jullie volgende verslag!

• 14 Augustus 2015 - 10:18

Janneke:

Hoiii allemaal!
    Ik ben weer helemaal bijgelezen!! Wat een verhalen, echt geweldig wat jullie allemaal meemaken, wat een avontuur!!
    Heel veel plezier nog!xxxxxxx van ons Fam. Lai:)